Van de HAN heb ik de kans gekregen om een promotieonderzoek te starten naar de vraag hoe de pedagogische tact van leraren te versterken. Pedagogische tact is de kunst om in het moment het goede te doen, hierbij maken leraren veel gebruik van hun intuïtie. In het promotieonderzoek is een systemisch-fenomenologische Training Intuïtieve Pedagogische Tact ontwikkeld en getest, de resultaten zijn veelbelovend.
Publicaties
- – Sipman, G., Thölke, J., Martens, R., & McKenney, S. (2019). Intuition’s role in pedagogical tact: Educator views. British Educational Research Journal. https://doi.org/10.1002/berj.3557
- – Sipman, G., Martens, R., Thölke, J., & McKenney, S. (2021). Exploring teacher awareness of intuitions and how it affects classroom practices: Conceptual and pragmatic dimensions. Professional Development in Education. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1902839
- – Sipman, G., Thölke, J., Martens, R., & McKenney, S. (in press). Can a systemic-phenomenological teacher professional development program enhance awareness of intuitions and serve pedagogical tact? Systemic Practice and Action Research. https://doi.org/10.1007/s11213-021-09562-z
Een vierde artikel naar aanleiding van het promotieonderzoek is momenteel under review. Het uiteindelijke proefschrift zal na de verdediging op 1 juli 2021 worden toegevoeg